När man drabbas och lider av åderbråck så finns det en mängd jobbiga symtom och besvär som kan uppkomma. Åderbråck på benen syns vanligen som långa, tjocka och mörka blå ränder på vaderna. Dessa behöver inte ge några symtom, men man kan få en svullnad i benen, smärta när man står länge eller i sittande position, och klåda kan upplevas där åderbråcket syns. Har du kraftiga besvär kan du ta kontakt med din närmaste vårdcentral eller ringa 177 för rådgivning. Varicer som är ett annat namn på åderbråck,  är en vanlig venös sjukdom och som drabbar ca 30% procent av befolkningen. För lindring av måttliga besvär av ådernät kommer här ett par tips som kan ge dig en snabb förbättring.

Hemma behandlingar som minskar åderbråck

Motverka ådernät hemma

 

Bättre cirkulation

Enkla behandlingar hemma kan lindra och även helt ta bort besvär när dessa är små eller måttliga. För ett gott resultat bör en enklare behandling prövas i kombination med någon förebyggande insats.  Du kan börja med att förbättra din blodcirkulation och då kan en circulationstrimmare vara en bra investering i kombination med kräm och kanske även ett par behagliga stödstrumpor. Den hjälper musklerna att slappna, detta underlättar blodflödet och stöder därför benen och fötterna.  Att förbättra cirkulationen i våra ben och fötter kan vara ett bra steg i rätt riktning för att förbättra vår allmänna hälsa och välmående. Det följer även med fyra tens plattor som du kan använda på andra delar av kroppen. Tens plattor nyttjas ofta inom rehab behandlingar.

Stödstrumpor

Stödstrumpor klass 1 används för trötta ben, venös insufficiens eller små åderbråck. Om du inte har åderbråck eller endast lindriga ådernät och det finns i din familjehistorik kan en regelbunden användning av  en kompressionsstrumpa motverka venösa besvär.  Tidigare fanns det endast fula strumpor men idag finns det en mängd vackra och snygga strumpor.Med en circulationstrimmare kan du snabbt minska trötthet i benen,vrister och det kan även ge dig en bättre blodcirkulation . Detta hjälper dig att minska trycket  i venerna och kan även ge en behaglig smärtlindring  och besvär i vaderna samtidigt som du tittar på tv eller läser en bok. Det finns även kräm och piller mot åderbråck.

Krämen applicera du genom att försiktigt massera in den på det utvalda området på benen eller fötterna i mjuka cirkulära rörelser tills det helt absorberats. Nyttja krämen två gånger dagligen. Krämen innehåller bl.a. aloe vera, kollagen och sheasmör som kan  reducera obekväma och osmickrande vener. För bästa resultat använd krämen i kombination med tabletter.

Tips för att lindra åderbråck

Det finns flera saker som man kan göra för att lindra åderbråck på. Det första man bör göra är  att förebygga problemen. En enkel förebyggande åtgärd är att placera fötterna i högläge. Det innebär att man placerar fötterna högre än huvudet. Om du ska sitta länge framför tv:n, placera fötterna på en stol med en lagom mjuk kudde under. Detta är inte ett fullt högläge, men det gör så att det blir det enklare för blodet att transporteras tillbaka till hjärtat.

Res på dig

Om du jobbar mycket framför datorn så behöver du röra på dig och ta korta pauser för att minska värk i benen.
Det behöver inte vara mer än ett par minuter åt gången. Ta små pauser då och då om du sitter mycket stilla. Har du svårt att slita dig så kan du ställa en äggklocka på 30 minuter och när den ringer reser du på dig och tar en kort promenad. Denna lilla förändring kommer även göra dig mer produktiv på jobbet. Det behöver inte vara någon avancerade motionsform för att lindra värk i benen .

 Tåhävningar

Bättre cirkulation i benen

Detta är bra för den som vill slippa värk i benen, känslan av svullnad och förebygga problemen. Försök att införa tåhävningar i din dagliga kvälls eller morgon rutin.Det räcker med ett par minuter åt gången. Denna övning är framförallt bra för äldre då musklerna som aktiveras i vaderna bidrar till att hjälpa klaffarna att göra sitt jobb. Du bör inte bära tajta kläder då detta försvårar  träningen och försämrar till viss del även din blodcirkulation. Du kan även göra de lättare tå hävningar när du sitter framför datorn, men för bästa resultat bör du så upp.  Har du svårt med balansen kan du ta stöd med handen mot en vägg eller dörrpost.

 

 

 

Drick vatten

Våra kroppar behöver vatten för ett gått flöde av våra kroppsvätskor. Investera i en snygg vatten flaska som du alltid har med dig. Du bör dricka ca 2- 3 liter per dag. Det blir ca 6-8 glas vatten om dagen. Undvik söta drycker främst för att stort socker intag kan öka ömhet och svullnad i benen.

Försök att ta bort allt socker i din kost, du kommer att bli piggare och få mer energi men i början kan det kännas kämpigt och du kan få huvudvärk när kroppen ställer om sig från en högt sockerintag.

Med dessa förändringar kan då få tillbaka din rörlighet och få ett mer aktivt liv med mindre smärta och stelhet i benen. Små förändringar kan göra en stor skillnad i längden men det gäller att börja i tid. Vill du kika på ett par enkla övningar så hittar du en bra video på start sidan med bra tips. Börja din träning idag så kanske du har mer energi och kan promenera utan problem och även få vackrare ben utan ådernät. Vill du läsa mer om circulatorn så kan du finna mer utförlig information om produkten på start sidan.